A távolban még dolgozik a munkagép, azonban a nagykörűi gát ezen szakaszán már elkészült az új töltés. Az elmúlt 2 évtizedben tapasztalt tiszai árvizek hatására indul el tavaly a Tisza hullámtér projekt a szolnoki vasúti híd és Kisköre között.
-Az új töltés nagyjából 50 méterrel került hátrébb és egy nagyobb szelvénnyel került megvalósításra. Ez azt jelenti, hogy 2/3-as rézsűvel és a mértékadó árvízszint fölé 1 méterrel az előző mértékadó árvízszint fölé.”- mondta Fazekas Helga a KÖTIVIZIG árvízvédelmi szakágazat-vezető.
A Nagyvízi meder vízszállító képességének javításával az eddiginél szabadabb utat engednek a folyónak, így gyorsabb és akadálymentes lesz lefolyás. A szakemberek töltésáthelyezésekkel megszüntetik a hullámtéri szűkületeket, elbontják az övzátonyokat, valamint eltávolítják az árvizek levonulását gátló tereptárgyakat és elburjánzott növényzetet.
-Egyedül álló nagyságú ez a projekt Magyarországon. Egy 60 km-es folyószakaszra terjed ki, Kisköre-Szolnok közötti területen és a műszaki beavatkozások is 15-16 helyszínt érintenek, az erdészeti jellegű érdességcsökkentő beavatkozások azok pedig több mint 3000 hektárt.”- mondta Lovas Attila a KÖTIVIZIG igazgatója.
A 16,1 milliárd forintból megvalósuló projekt műszaki rész már lezárult, jelenleg a fejlesztés a hullámtéren belüli növényzet szabályozásánál tart. A fejlesztés közvetve 49, közvetlenül 15 települést érint. A projektet a 2000-es tiszai árvízben kialakult rendkívül magas vízszint miatt tervezeték erre a szakaszra.
-Amikor azt a görbét feltették, ami a 2000-ben észlelt vízállást mutatta az úgynevezett mértékadó árvízszinthez képest, akkor a teljes magyarországi Tisza menti szakaszon azaz Tiszabecstől Szegedig 650 km-es szakaszon, itt Szolnok megyei térségben, tehát a közép Tiszán haladta meg a kialakult árvíz szint a korábbi mértékadó árvízszintet.”- tette hozzá Lovas Attila.
A Nagyvízi meder levezető képességének javítása mellett folytatódik a természetvédelmi célú vízpótlást szolgáló műtárgyépítés és rekonstrukció. A projekt 2019-ben zárul.