70 évvel ezelőtt, augusztus 20-án huszonötödik bevetésén repülőbalesetben elhunyt Magyarország kormányzó-helyettese vitéz nagybányai Horthy István tőhadnagy. Az eset kapcsán azóta több legenda is szárnyra kapott és sok volt a megválaszolatlan kérdés is – mindeddig. A Magyar Honvédség 86. Szolnok Helikopterbázisán fél évi kutatást követően a baleset minden részletére fény derült.
Horthy főhadnagy úr erősen szűkített bal fordulóban volt, onnan a gépe kipördült jobbra és megállta a feje tetején. Utána dugóhúzóba került a gép – mutatja Magó Károly zászlós a kutatás vezetője. Ebből még sikerült Horthynak kiemelnie Héja típusú olasz repülőjét, de már későn. Elkerülhetetlen volt a tragédia. Horthy István főhadnagy és kísérője Nemeslaki őrmester 1942. augusztus 20-án reggel 5 órakor szállt fel. Feladatuk egy magyar felderítőgép kísérése volt. A vadászgépekkel azonban nagyobb sebességgel érkeztek közelükbe, ezért Horthy éles bal fordulóba kezdett, gépe így került dugóhúzóba. „Egy dugóhúzóból, úgy lehet kijönni, hogy el kell engedni a botot, a repülőgép magától kijön. Sebességet gyűjt attól a perctől fognak a kormányszervek és ki lehet venni a repülőgépet, persze magasság kell hozzá.” – mondja Punka György repüléstörténész. A kellő magasság azonban nem volt meg – a 149 kilogrammnyi páncéltól farnehézzé vált Héja földbe csapódott. „Több tényező együtt játszásának köszönhetően következett be a baleset. Voltak kiképzési hiányosságok valamint a repülőgép repülési karakterisztikája is jelentősen megváltozott, amelyre nem készítették fel azokat a pilótákat, akik kint szolgáltak a keleti fronton.” – tette hozzá Magó Károly zászlós. A vizsgálatok több legendát is megcáfoltak: a baleset idején Horthy István nem volt sem ittas sem pedig másnapos, repülőgépet pedig felszállás előtt nem piszkálták meg.