Ma mutatták be azt a vasúti mérőkocsit, amelyet a Szolnoki Járműjavítóban készítettek egy motorvonat és egy síndiagnosztikai jármű összeépítésével. Az új eszköz segítségével ezentúl gyorsabban és pontosabban kaphatnak képet a szakemberek a vasúti pálya állapotáról. A mérőkocsit hamarosan külföldön is bemutatják.
Ma mutatták be azt a vasúti mérőkocsit, amelyet a Szolnoki Járműjavítóban készítettek egy motorvonat és egy síndiagnosztikai jármű összeépítésével. Az új eszköz segítségével ezentúl gyorsabban és pontosabban kaphatnak képet a szakemberek a vasúti pálya állapotáról. A mérőkocsit hamarosan külföldön is bemutatják.
Egy méter vasúti sínen körülbelül 3-400 darab szabad szemmel nem látható hiba van. Ezek lehetnek repedések, kopások, vagy akár hullámosodás is. Ezeknek a hibáknak a felderítése vasút- és közlekedés biztonság szempontjából kiemelten fontos. Ezt a feladatot látja el a MÁV-Start legújabb mérővonata. A szerelvény a vasúti sínszelvények vizsgálatában is új technikákat alkalmaz.
Béli János,a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft. ügyvezető igazgatója szerint: „A korszerű technológiával szeretnénk a hagyományos szelvényről áttérni a GPS-es szelvényezés azonosítására. Tervezzük, hogy adatbázisból tudjunk menni, illetve az összes olyan mérést korszerűsítettük a jelenleg működő mérőkocsiban.„
A teljesen hazai tervezésű és gyártású szerelvényt a szolnoki járműjavítóban építették meg. A kettő 26 méter hosszú kocsiszekrényből összeállított szerelvényt dízel hajtású motorvonat és diagnosztikai kocsi alkotja. A vonat naponta 70 km/h-ás sebességgel 250 km hosszúságú sínszakaszt tud megvizsgálni, illetve maximális sebessége 120km/h. A szerelvényben a személyzet teljes ellátása biztosított, modern mosdó, zuhanyzó, konyha és hálófülke biztosítja a kényelmet. A mérővonat modern informatikai háttérrel és szenzorokkal is rendelkezik.
„A mérőkocsiban lett elhelyezve az ultrahangos vizsgálórendszer, az örvényáramú mérőrendszer, valamint az indukciós elven működő hullámos sínkopást mérő rendszer. A sínek kopásának mérésére szolgáló mérő és vizsgáló szenzorok a mérő forgóvázon kerültek elhelyezésre. A belső elrendezés úgy lett megtervezve, hogy akár több mérési időszakra a mérő személyzet elhelyezésre kerülhessen.„ – jellemzi a szerelvényt Schwartz István, a MÁV-START Zrt. üzemeltetési vezérigazgató-helyettese
A MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft.Magyarország mellett a többi között Ausztriában, Szlovéniában, Szlovákiában és Horvátországban diagnosztizálja a sínek állapotát.