2018 júniusában kezdődik Magyarország egyetlen vegyes használatú, vasúti és közúti forgalmat bonyolító hídjának felújítása – mondta a földművelésügyi miniszter Abádszalókon. Fazekas Sándor úgy fogalmazott: A MÁV Zrt. és a Magyar Közút Zrt. együttműködésében megvalósuló beruházással közvetlenül naponta 400-500 utas, közvetve pedig mintegy 100.000 ember napi munkába, vagy iskolába utazása válik biztonságosabbá és komfortosabbá.
Közel 10 perces várakozás után hajtanak fel az autók a Kiskörét-Abádszalókkal összekötő Tisza hídra. A folyó felett átívelő vegyes használatú, vasúti és közúti forgalmat is lebonyolító építményt 130 éve építették és 40 éve újították fel utoljára. A szerkezet rekonstrukciója halaszthatatlan, a beruházás 2018 júniusában elkezdődik.
Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója aláhúzta: “Amennyiben nem avatkoznánk be, nem végeznénk karbantartást, nagyobb mértékű felújítást, úgy a következő 3-4 évben biztosan ki kellene zárnunk a vasúti forgalomból a Tisza-hidat. Ez nem történhet meg, hiszen ez jelentősen befolyásolná a térségben élők életét.
Európa 3. leghosszabb, mintegy 600 méteres vegyeshasználatú hídján a többi között a pilléreket és a szerkezeti elemeket cserélik ki, a korlátokat, a vasúti pályát, valamint az aszfaltburkolatot pedig felújítják. A beruházás keretében a teljes acélszerkezet új-, korrózió-gátló festést is kap majd.
A fejlesztés költségeit a MÁV Zrt., illetve a Magyar Közút Nonprofit Zrt. saját forrásaiból biztosítja, mert a 15 települést összekötő Kálkápolna – Kisújszállás vasútvonal nem része a Transzeurópai Vasúthálózatnak, így EU-s forrásokat nem lehet igénybe venni a beruházásra. A felújítás idejére a hidat lezárják, ezért közúton csak Szolnokon, vagy Poroszlónál lehet majd átkelni a Tiszán, illetve várhatóan a kompok kihasználtsága is nőni fog.
“A hídfelújítás során lesznek korlátozások, így ez a kerülőút bevezetésre kerül, de utána hosszú ideig ismét tudják majd használni ezt az útszakaszt és természetesen vasútszakaszt az arra közlekedők.” – mondta Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója
A fejlesztésnek gazdaságélénkítő hatású is vannak, ugyanis a Tisza-tavi régió mezőgazdasági és élelmiszeripari termékeinek piacra jutási ideje is gyorsabbá válik, emellett a turizmus is tovább erősödik majd a térségben. A beruházás egy jelentős fejlesztési program első lépcsőfoka, mert a híd mellett hamarosan megkezdődik az úthálózat felújítása is.
Fazekas Sándor, földművelésügyi miniszter kiemelte: “Fontos ez a híd, mert egyben egy jövőbeli fejlesztés-sorozatnak a kiindulópontja, hiszen a rávezető utakat éppúgy rendbe kell tenni, mint a különböző műtárgyakat és ezen keresztül a gazdasági életben is élénkítő szerepet tud betölteni, hiszen többen vagyunk itt, akik emlékezünk, hogy a ’60-as, ’70-es években ez a közlekedési tengely ugyan olyan eleven volt, mint a Tiszafüred-Füzesabonyi.”
A beruházással a 130 éves híd élettartama további 10-15 évvel hosszabbodik, illetve a rajta áthaladó vonatok menetideje is csökken, ugyanis az eddigi 20 km/órás sebességkorlátozás 40 km/órára emelkedik.