Lejárt az olcsó, alacsony hústartalmú virslik kora. A vásárlók többsége tudatosan keresi a jobb minőségű, 70-80 százalékos hústartalmú készítményeket, amelyek nem sokkal kerülnek többe a különböző fantázia neveken értékesített virsli-jellegű termékeknél. A pezsgő legalább ennyire népszerű, viszont ennél a terméknél aggodalomra ad okot, hogy továbbra is december utolsó heteire koncentrálódik a fogyasztás jelentős része.
Többféle virsliből válogathatnak a vásárlók ebben a szolnoki élelmiszerüzletben. A sertésből-, szárnyasból és marhából készült termékek akár füstölt, sajtos, vagy natúr ízben is kaphatók. Emellett népszerű a frankfurti és a bécsi változat is.
“Fontosnak tartjuk, hogy legyen virsli, a mennyiség attól függ, hogy hányan vagyunk.” – mondta Dr. Lévai Erzsébet
A legalább 51 százalékos, vagy nagyobb hústartalmú virslik ára kilogrammonként 900 és 1700 forint között alakul az egyik legnagyobb hazai tulajdonú kiskereskedelmi üzletlánc boltjaiban. Magyarországon az éves virsliforgalom mintegy 15 százalékát értékesítik decemberben. Az elmúlt évek fogyasztási szokásai azt mutatják, hogy a vevők a drágább, jobb minőségű termékeket keresik, és átlagosan 2-3 kilogrammot vásárolnak Szilveszterre.
Az év utolsó napján a virsli mellett jelentős mennyiségű pezsgő is fogy. A virslihez hasonlóan ezekből a termékekből is a magasabb minőségű változatokat választják a vásárlók.
Peténé Gonda Mária úgy fogalmazott: “Nem vagyunk egy nagy pezsgőfogyasztók, ezért is inkább a drágábbat választom, ritkábban, de akkor viszont a jobb minőségűt.”
A boltokban széles a kínálat: a saját márkás termékek 400 forintba, az ismertebb márkák üvegenként 2-3 ezer forintba kerülnek, illetve a francia, német, vagy olasz prémium termékek ára akár a 15-20 ezer forintot is elérheti.
Fekete Jánosné a 170-es Coop Szolnok ABC boltvezetője elmondta: “Az a tapasztalatunk, hogy most talán jobban elmennek a felső kategória felé, a minőségi pezsgőkből több fogy. Egyébként mennyiségében is jóval több fogy, talán másfélszerese az előző évekhez képest.”
A statisztikák azt mutatják, hogy Magyarországon a pezsgő továbbra is megmaradt az ünnepek italának, az elmúlt néhány évben az értékesített mennyiség -ha lassuló ütemben is-, de csökken. Az éves hazai fogyasztás közel felét decemberben értékesítik, illetve az eladott palackok mintegy 80 százalékát december 24-én, vagy december 31-én bontják fel.