Guggoló, térdelő alakok, fejüket fog nők és hajlongó férfiak. Bronzba öntött fájdalom, elkeseredés, de az üzenet mégis az, hogy végig talpon kell maradni és a végsőkig kitartani. Ezeket az érzelmeket és dilemmákat mutatja be Szabó György usébti figuráin keresztül. A Munkácsy-díjas szobrászművész kiállításán, amely szerdán nyílt meg a Nagykörüi Galériában 34 óegyiptomi figura látható.
Az ókori egyiptomi sírokban elhelyezett sírmellékletek, az usébti figurák az elhunytat a túlvilágon helyettesítő szolgaszobrok, akik a halottak helyett a másvilágon is elvégzik a munkát. Õket formázza és önti bronzba immár évtizedek óta Szabó György. A Munkácsy-díjas szobrász figuráit a mozgalmasság, az erős, nyers élek és intenzív érzelmek jellemzik.
“Úgy érzem, hogy a nézőnek valamilyen módon empátiával kell lennie a másik ember iránt és egy kicsit úgy fogalmaznék, hogy a készenlétiséget akarom karbantartani ezekkel a figurákkal. Tehát az arra való készenlétiséget, hogy az ember együtt tudjon érezni a másikkal, hogy megérezze a nehéz sorsát, vagy éppen az örömét.” – mondta Szabó György.
A 34 usébti figura szimbiózisa nem törik meg annak ellenére, hogy más-más embertípusok megtestesítői. Szabó György alkotásaiban visszatérő motívum a konstruktivitás és a figuralitás ötvözése. A művész közel négy és fél évtizede alkot, idén ünnepli 70. születésnapját, így a mostani tárlat -bár nem teljes-, mégis életművének egyfajta szintézise.
Szoboszlai Zsolt rámutatott: “Szabó György 10 évvel ezelőtt került a szolnoki Művésztelepre, lett szolnoki művész. Közben részt vett Reutlingenben egy fél éves művész-csereprogramban és ott vált számára lehetővé az a lelki érési folyamat, amelyben össze tudta kapcsolni újra művészetében a konstruktivitást a figuralitással.
A művész több szobra látható köztereken a többi között a Curriculum Vitae Szolnokon és a Szélfiú Nagykőrösön. A Nagykörüi Galériában szerdán megnyitott kiállítás július 8-ig látogatható.