Nagy kapacitású emeletes motorvonatokat vásárol a MÁV-START. A Stadlerrel ma aláírt keretmegállapodás a magyar vasút életében kiemelt jelentőségű. Az első, részben a svájci vasútgyártó óriás szolnoki gyárában készülő, KISS fantázianevű emeletes motorvonatok 2019 tavaszán állhatnak forgalomba, részben a Budapest-Cegléd-Szolnok vasútvonalon.
A Stadler szolnoki gyárában évente mintegy 380 darab kocsiszekrény készül. Jelenleg még egyszintes vagonokat építenek, azonban ez hamarosan változik és megindul az országban egyedülálló, emeletes szerelvények gyártása is.
– “Egyrészt szélesebb ajtókat biztosítunk, mint a FLIRT-öknél, másrészt a két szint közötti közlekedést egy elég széles lépcső könnyíti meg. Tehát mi úgy gondoljuk, hogy tulajdonképpen biztosítható a kényelmes és gyors utascsere. Elég tágasak, világosak a belső terek, a belmagasság mind a két szinten, tehát az alsó és a felső szinten 2 méter.”” – mondta Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.
Ma jelentették be Budapesten, hogy a MÁV-START Zrt. minimum 10, maximum 40 db nagykapacitású motorvonat megvásárlásáról kötött keretszerződést a svájci céggel. A megállapodás értelmében a motorvonatok beszerzése több lépcsőben valósul meg, első alkalommal 10 ilyen járművel bővül a vasúttársaság járműparkja. Az első 10 szerelvény 60,5 milliárd forintba kerül, amelyek fedezetét Európai Uniós támogatásból biztosítják. Az új szerelvények lesznek az első emeletes vonatok a magyar vasúti közlekedés történelmében. A MÁV-Start belföldi utasszáma évi 140 millió, a vonattal közlekedők 40 százaléka már a korábbi beszerzésű, modern motorvonatokkal közlekedik, és remélhetően ez az arány hamarosan 50 százalék fölé emelkedik a STADLER KISS szerelvényekkel. Emellett a vonatok beszerzésére azért is volt szükség, mert a fővárosi elővárosi vonatokon közlekedő szerelvényeken jelentős a zsúfoltság.
– “”Ez a 40 darab emeletes motorvonat biztosíthatja számunkra azt, hogy 2022-re teljesen megszűnjön Budapest elővárosában a hagyományos járatokkal, elavult járatokkal való közlekedés.”” – hangsúlyozta Csépke András, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója.
A magyar kötöttpályás járműgyártás felvirágzás előtt áll, a Dunakeszi járműjavítót és a MÁV szolnoki üzemét meg kívánják erősíteni –
mondta a kötöttpályás járműfejlesztésért felelős miniszteri biztos. Tuzson Bence kiemelte: a Kormány a magyarországi gyártókkal jó együttműködésre törekszik, annak érdekében, hogy a következő időszakban a járműgyártók minél több munkahelyet hozzanak létre, és javuljon a közösségi közlekedés szolgáltatási színvonala is Magyarországon.
– “”Külön öröm számunkra, hogy olyan szerződésről beszélünk, ami a magyarországi járműgyártást is bővíteni fogja, hiszen előreláthatólag ebben a járműgyártásban, ezekben a járművekben több mint 50% lesz a magyar részarány.”” – tette hozzá.
Az új, 600 személyes emeletes szerelvények várhatóan leghamarabb 2019-ben állnak szolgálatba a tervek szerint a Budapest–