Meteorológiai ballont engedtek fel a Szandai réten. A kutatás célja elsősorban a légkör jelenlegi állapotának vizsgálata valamint a meteorológiai modellek ellenőrzése. A projekt hosszú távú célja pedig egy olyan rendszer felépítése, ami a pilóta nélküli repülőgépek közlekedését segíti.
Gázzal töltik meg azt a ballont, melynek segítségével feljuttatják a mérés fő tárgyát a szenzort. Fontos mozzanatok ezek, hiszen gyakorlatilag a feltöltés meghatározhatja a kísérlet sikerét. Hiszen, ha sok gázzal töltik meg a ballont bár gyorsan emelkedik, de hamar ki is pukkan. Ellenben a kisebb gázmennyiség lassabban, de magasabbra juttatja az eszközt.
“Ide alá kössük fel légyszíves! Tökéletes!””
Itt még nem tűnik nagynak ez a gumiballon, de, ha eléri a kívánt magasságot – mondják a szakemberek – családi ház méretűvé növekszik. A szenzor sokoldalú, rengeteg értéket mér működés közben.
“”A hőmérsékletet és a harmatpontot sugározza vissza a földi vevőnek és van benne egy gps egység, amivel a pozícióját sugározza le és akkor az elsodródásból tudjuk kiszámítani a szél sebességét az adott szinten.”” – mondta Gyöngyösi András Zénó meteorológus.
A ballon legalább 20, de akár 40 kilométeres magasságig emelkedik. A szenzor folyamatosan küldi az adatokat, amit egy számítógépen ellenőriznek.
“”Itt lehet látni, hogy jönnek az adatok folyamatosan a szondáról. Ezek nyers adatok, majd jönnek a konvertáltak. Szélsebesség, irány, magasság. Már 900 méteren van.””
“”A mi területünk alapvetően a várhatóan jelentős számban elterjedő pilóta nélküli eszköz felhasználóknak egy olyan modellrendszer kifejlesztése, ami majd a repülések koordinálását, tájékoztatását a felhasználóknak lehetővé teszi és szeretnénk egyfajta modellt adni arra is, hogy a meteorológiai előrejelzésekben, hogyan tudnánk alkalmazni szenzorokkal felszerelt pilóta nélküli repülőgépeket.”” – mondta Dr. Bottyán Zsolt egyetemi docens.
A teszttel a légkör függőleges szerkezetét vizsgálják, ellenőrizni tudják vele a meteorológiai modellek realitását, de a pillanatnyi légkör állapotáról is tájékoztatást ad, ami fontos a repülésbiztonság szempontjából is. ”