Megnyitotta kapuit a 6. Szolnoki Országos Vasúttörténeti és Vasútmodell Kiállítás. Az Aba-Novák Agóra Kulturális Központban megtekinthető Magyarország legnagyobb H-nullás terepaszta, rajta a 170 éves Pest-Szolnok vasútvonal tiszteletére megalkotott Ó-Szolnok állomás is. A közel 2.000 m2-es kiállításon 400 méter hosszú vasúti modellpálya épült fel, amelyet Magyarország jelentős kiállítói alakítottak ki.
Begördül a gőzös az Ó-szolnoki vasútállomásra, csakúgy, mint 170 évvel ezelőtt, 1847-ben. A Baranyai János Vasútbarát és Modellező Klub tagjai 2,5 évvel ezelőtt kezdték az indóház építését, precízen felmérték és 1:87 méretarányban elkészítették.
“Itt már egy olyan technológiát alkalmaztunk, hogy a szó szoros értelmében vakoltuk az épületet, mint a valóságban és megpróbáltunk minél közelebb jutni a valósághoz.”” – mondta Gombos István a Baranyai János Vasútbarát és Modellező Klub vezetője.
A klubnak terjedelmes vágányhálózata és modulrendszere van, ebből Szolnokra 104 modult hoztak el, ebből rakták össze a terepasztalt.
“”153 méter van itt és ebben csak az átmenő vágányok, tehát a mellékvágányok nincsenek, tehát ha végig tudnánk mérni egy mozdonnyal, akkor pontosan tudnánk.”” – mondta Tóth László.
“”Itt a forgóváz, a kerékrendszer az egész jármű alatt végig fut, 2-2-2 kerékpárként, nem úgy, mint a magyar vasútnál, ahol két forgóváz van 3-3 tengellyel forgóvázanként.””
Az Olasz Államvasutak gyorsvonati villanymozdonyát mutatja Faragó László. Ez a valóságban a 150 km/h-ás sebességre is képes. Egy modern 2016-os felújított változat. Hazánkban kevés olasz témájú terepasztalt látni, ez két év alatt épült. Van halastó, medence, domboldalak és persze a kanyargó vasútvonal.
“”Nagyrészt a valóságra alapult ez a dél-itáliai környék. Nagyon sok fényképet, saját tapasztalatot összegyűjtöttem és különböző elemeket ragadtam ki a valóságból és azokat építettem össze saját elképzeléseim szerint.”” – mondta Faragó László.
Nem csak az olasz riviéra a különleges, hanem ez a lego város, lego vonatokkal, amit 2009 óta épít Raáb Donát.
“”Egy-egy ilyen MÁV-os modell tervezése, akár több év is lehet, hogy kiküszöböljünk minden hibát, hogy olyan funkciókat építsünk, hogy két vonatot összecsatolva is lehessen járatni, bevegye az össze kanyart.”” – mondta Raáb Donát.
A kiállítás vasárnap este zárja kapuit. ”