Folytatódik az IC+ kocsik gyártása a Szolnoki Járműjavítóban. A kormány újabb 70 vagon elkészítését rendelte meg, mely két ütemben valósul meg. Ezen kocsik számát évről évre növelve lehetőség lesz – az elöregedett járműflotta kiváltása mellett – az InterCity-hálózat kiterjesztésére is.
Az IC+kocsi szigetelésén dolgoznak a Szolnoki Járműjavítóban. A szakemberek körülbelül 4.100 alkatrésztípusból, 53.000 alkatrészből állítanak össze egy-egy ilyen kocsit. Van már benne rutinjuk, hiszen a két prototípus után már 20 járművet elkészítettek, melyek külföldön a hamburgi és a zürichi vonalon már forgalomba is álltak. A gyártás pedig folytatódik, hiszen a kormány megrendelt újabb 70 IC+ vagon gyártását – a megyeszékhelyen már ennek a szériának a darabjait készítik, a tervek szerint jövő év közepére készül el a flotta.
Kerékgyártó József vezérigazgató, MÁV-START Zrt.: “Egy kocsinak az előállítása körülbelül 450 millió forint. Erre kaptunk támogatást az államtól, ebből fognak készülni a kocsik. Azt azért tudni kell, hogy 30 százalékkal olcsóbban állítunk elő, mintha külföldről vásárolnánk valamelyik beszállítótól, nyilván ezeket onnan tudjuk, hogy a külföldi – cseh, lengyel – cégek is vásárolnak tőlünk és így tudható az ér. Olcsóbb és 50 százalék feletti a magyar hozzáadott érték.”
Az első ütemben 35 darab úgynevezett többcélú teres kocsikat gyártanak, ilyen egy már majdnem kész vagon. Akadálymentesített, komfortos, minden igényt kielégítő. 200 km/h-ás sebességgel tudnak közlekedni, WI-FI-vel, hálózati- és USB csatlakozóval, korszerű utastájékoztató rendszerrel felszerelt. Több állásos kerékpártároló, pelenkázó és zárt mosdó is található benne.
Kerékgyártó József vezérigazgató, MÁV-START Zrt.: “Négy kocsiállás volt, ahol szerelni lehetett, ezt most megdupláztuk, tehát nyolc álláson szerelünk és amikor 2-3 hónap alatt eljutunk oda, hogy az első kocsit ki tudjuk bocsátani onnantól hetente 1 darabot tudunk kibocsátani. Tudni kell azt, hogy folyamatos a gyártástechnológia fejlesztése, a belső logisztikát mindenképpen fejlesztjük, minőségbiztosítást is fejlesztjük és a gyártmánynak, a kocsinak a fejlesztése is folyamatos.”
Ezek az IC+ kocsik már belföldre készülnek, először Szolnok, Szombathely, illetve Debrecen, Nyíregyháza irányába közlekednek majd később pedig az összes megyei jogú városba eljutnak. A hosszútávú fejlesztési programban pedig összesen 320 darab IC+ kocsi szerepel – tette hozzá Kerékgyártó József, a vezérigazgató elmondta: jelenleg azon dolgoznak, hogy a 70 vagon legyártása után folytatódjon a program. Szükség is van rá, hiszen a kocsiállomány átlagéletkora 40 év fölött van, 80 százalékuk pedig nem rendelkezik sem zárt mosdóval, sem légkondicionáló berendezéssel.