Az MH 86. Szolnok Helikopterbázis múltjáról, jelenéről és jövőjéről is szó volt a bázis által szervezett mai sajtónapon. A média munkatársai megtekinthették a H145M típusú helikoptereket a földön és a levegőben is valamint egy kisebb légibemutatón is kattoghattak a fényképezőgépek, foroghattak a kamerák.
Levegőben a H145M típusú helikopter – ezek a legmodernebb gépek közé tartoznak. Legutóbb hétfőn érkezett belőle kettő a szolnoki Helikopter Bázisra. Feladatuk, hogy leváltsák az elöregedett MI flottát. Ezek a helikopterek jelentik a jövőt – mondta Dr. Koller József a média munkatársainak szervezett nyílt napon, a H145-ösökből összesen 20 darab érkezik hazánkba. 10 könnyű-szállító, 5 kutató-mentő és 5 tűztámogató helikopter.
DR. KOLLER JÓZSEF dandártáboron, bázisparancsnok, MH 86. Szolnok Helikopter Bázis: “A szerződésben, ami nem nyílt, de azt el lehet mondani róla, hogy nagyon okosan az összeállítók nem csak arra gondoltak, hogy vegyük meg a vasat és kész, hanem megvettük hozzá a kiképzést is, tehát a pilótáink műszakiak átképzése a szerződésben benne van és ez benne is kell legyen, sőt a logisztikai ellátás a háttér – mert nem akarunk úgy járni, hogy a régi orosz helikopterekhez fél év is kellett, hogy egy alkatrész megérkezzen – ezekhez a helikopterekhez már órákban mérhető, hogy milyen gyors egy alkatrészeknek az utánpótlása.”
Ez a nyugodtan mondhatjuk legendás MI24-es, ami megjelenésével is tekintélyparancsoló, viszont a technika nem tud versenybe szállni a H145-össel, ráadásul utóbbi könnyebben is kezelhető. Ehhez persze az kell, hogy a személyzet megfelelően tudja kezelni – ennek érdekében mind a hajózó, mind a repülőműszaki állomány kiképzése már korábban megkezdődött.
DR. KOLLER JÓZSEF dandártáboron, bázisparancsnok, MH 86. Szolnok Helikopter Bázis: “A mai napon elmondható, hogy a 4.000 felszállást súroljuk és közel 1.300 óra repült idővel rendelkezünk már ezen a típuson. A kiképzések tekintetében közöl százan vettek részt benne – értem ezalatt a repülőműszakiakat és a hajózókat. És milyen képzések vannak folyamatban? Az éjjellátó képzés, ami nem újdonság most már, mert, mint, ahogy mondtam a felújított helikopterekkel már éjjellátó képességet tudtunk építeni, csörlőkezelési tanfolyam, ezen másmilyen csörlő van ennek a kezelését kell megtanulni, külön tanfolyam kell, de ugyanígy a hajtóművek tekintetében, a rádió tekintetében.”
Ez pedig a jövő, a H225M típusú helikopter – az első fecske ebből a típusból 2023-ban érkezik. Ez pedig a Zlin 242-es, amivel – mint arról beszámoltunk – az újraindult pilótaképzésben résztvevők is gyakorolhatnak. Persze még nem ilyen figurákat mutatnak be, ebben a gépben egy már tapasztalt pilóta ült. Ezekben a H145-ösökben pedig a bemutató alatt senki, de nem is volt rá szükség, ahhoz, hogy elkészüljenek ezek a szemet gyönyörködtető képek.