Továbbra is súlyos problémát jelentenek a vakriasztások a tűzoltóknál. Az esetek döntő részében az automata tűzjelzőkészülékek hibájáról van szó, ám előfordulnak szándékos, félrevezető telefonok is. A téves vonulások költsége nem elhanyagolható, ezért bizonyos esetekben szakértői vizsgálatra is szükség van az ok pontos megállapítása miatt.
Vonuló tűzoltók a Pelikán üzletközpont előtt kedd reggel. Ezúttal szerencsére nem kellett a lángokkal megküzdeni- tekintve, hogy nem égett semmi. A riasztás téves volt. Egy tűzjelző készülék indult be, vélhetően műszaki hiba miatt.
“Az elmúlt három év adatai alapján elmondható, hogy JNSZ megyében ezek a beépített tűzjelző berendezések nagyobb intézményekben megközelítőleg olyan 360- és 370 közötti riasztást adnak egy évben, tehát elmondható, hogy naponta legalább egy téves riasztás történik.”
A tűzjelző készülék fenntartója felel az adott berendezés működéséért. Amennyiben bebizonyosodik, hogy a hiba az üzemeltetésből ered- úgy a vonulási költséget ő téríti meg. Az esetek túlnyomó részében viszont előre nem látható műszaki hiba az ok. Vannak intézmények ahol figyelmeztetnek a füstjelzőre- azaz a felelősséget az vállalja aki a riasztást előidézi- például rágyújt. Fontos továbbá az is, hogy aki telefonon hívja a diszpécserközpontot- csakis nyomós okkal tegye azt.
“Éppen ezért fontos az emberek figyelmét, hogy akik nagy füstöt érzékelnek, vagy esetleg úgy gondolják, hogy valami káresemény van folyamatban, először próbáljanak meg meggyőződni ennek valósságáról és utána ha ez megtörtént és valóban káresemény van akkor hívják a 112- es segélyhívó számot.”
Szándékos, megtévesztő hívások szerencsére elenyésző számban futnak be- tavaly például 30. Ilyen esetekben a rendőrség indít eljárást.